Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Fraudeverhalen

Slachtoffers van fraude schamen zich vaak en voelen zich dom. Hierdoor zijn ze terughoudend in het delen van hun verhaal. Marjanne, Oman, Heidi, Els, Joop, Larissa en Marianne zijn allemaal online opgelicht. Zij vertellen wél wat hen is overkomen, zodat mensen weten hoe geraffineerd oplichters te werk gaan. Want alleen als we oplichtingstrucs beter leren herkennen, kunnen we fraude voorkomen. Lees hun persoonlijke fraudeverhalen.

ABN AMRO

"Ik durfde de straat niet meer op"

Dit is Marjanne, 81 jaar. Ze kreeg een telefoontje van zogenaamd een technisch bureau dat samenwerkt met ABN AMRO en werd slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Marjanne vertelt: "Ik voelde me een dommerik dat ik erin gevlogen ben. Die man aan de telefoon was heel vriendelijk, maar hij bleef ook aandringen. Zo heeft hij me toch overtuigd dat ik hem kon vertrouwen."

ABN AMRO

"Ik dacht: hoe stom kun je zijn"

Dit is Oman, 43 jaar. Hij zit midden in een verbouwing als hij een valse sms ontvangt en slachtoffer wordt van smishing. Oman vertelt: "Ik heb echt weleens gedacht: hoe stom kun je zijn, als je verhalen van anderen hoort dat ze zijn opgelicht. En dan overkomt het jezelf. Ik dacht écht dat het een sms van de bank was."

ABN AMRO

"Ik ben erin getrapt"

Dit is Heidi, 41 jaar. Ze kocht concertkaarten op Marktplaats en werd slachtoffer van internetfraude. Heidi vertelt: "Het was bijna te mooi om waar te zijn. Het concert was helemaal uitverkocht, dus ik heb meteen een berichtje gestuurd. Ik vertrouwde het op het moment dat zij haar telefoonnummer gaf en ik haar kon bellen. Zo ben ik in de val gelokt."

ABN AMRO

"Die criminelen zijn zo geraffineerd"

Dit zijn Els (73) en Joop (75). Ze zijn telefonisch opgelicht door iemand die zich voorstelt als medewerker van ABN AMRO. Els vertelt: "We kregen een telefoontje dat ons geld terecht was. Maar we moesten wel nú meewerken om het terug te krijgen. Ik had geen idee, dus ik heb weer precies gedaan wat die man zei."

ABN AMRO

"Ik ben opgelicht"

Dit is Larissa, 28 jaar. Ze kocht dure laarzen in een nepwebshop en werd slachtoffer van internetfraude. Larissa vertelt: "Ik zei altijd, dat gebeurt mij toch niet. Maar ze kunnen alles zo goed namaken dat het echt lijkt. De reviews waren vol lof over de goede service. Ik dacht echt, dat zit wel goed."

ABN AMRO

"Ik voelde schaamte en verdriet"

Dit is Marianne, 68 jaar. Ze kreeg een WhatsApp-bericht van zogenaamd haar jongste zoon en werd slachtoffer van social-mediafraude. Marianne vertelt: "Ik heb me laten overdonderen door een emotie en m’n moedergevoelens. Toch moet ik hier een les uit leren. En dat kan alleen als ik met anderen praat over wat er is gebeurd en mijn ervaringen deel."

Gloeilamp