Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

"Die criminelen zijn zo geraffineerd"

#Fraudeverhalen

"Vlak nadat we opgelicht waren, schrok ik als rond etenstijd de telefoon ging. Die zogenaamde helpdeskmedewerker belde namelijk ook rond die tijd. Dat heeft toch wel anderhalve maand geduurd. In die periode durfde ik amper alleen thuis te zijn, laat staan de telefoon op te nemen. Ik schaamde me natuurlijk ook. Dacht dat het op mijn voorhoofd geschreven stond en durfde de deur niet uit."

Els en Joop uit Woerden zijn 73 en 75 jaar. Joop heeft niet zoveel met alles wat digitaal is, dus Els regelt hun bankzaken. Op 29 juni en 16 juli worden ze gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van ABN AMRO. Iemand in België probeert geld van hun rekening over te boeken. Els en Joop werden helaas niet 1 maar 2 keer slachtoffer van bankhelpdeskfraude. 

 

"Ik heb met m’n stomme hoofd die codes gegeven"

Op 29 juni neemt Joop telefonisch contact op met ABN AMRO om iets na te vragen. Geen 5 minuten later gaat de telefoon. Een vriendelijke man zegt dat hij van de helpdesk van de bank is en vraagt naar Els. Er zou een virus op de computer van Els en Joop zitten en iemand in België probeert geld van hun rekening over te boeken. Els vertelt: "Hij zei dat ik een programma op de computer moest downloaden, zodat hij met me mee kon kijken." Els heeft niet heel veel verstand van computers, maar de vriendelijke man biedt zijn hulp aan. "Hij hielp me stap voor stap en ik moest een paar keer iets accepteren. Opeens kreeg ik een heel zwart scherm. Dus ik kon zelf niet zien wat er allemaal gebeurde. Toen vroeg hij of ik m’n pas in de e.dentifier wilde doen. En heb ik met m’n stomme hoofd die codes doorgegeven." Na een tijdje zegt de man dat het hem niet lukt om het virus te verwijderen en dat een van zijn collega’s Els terugbelt. Maar Els wordt niet teruggebeld. Dus ze besluit om zelf de bank te bellen. Wat ze dan te horen krijgt… er is al € 4.500 van de rekening afgeschreven.

"Die man zei dat ons geld terecht was"

Op 16 juli wordt er weer gebeld. Ditmaal door de fraudehelpdesk van wie Els en Joop al meerdere brieven hebben ontvangen, omdat ze slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude. De man aan de telefoon wist dat Els en Joop opgelicht waren. "Hij zei dat ons geld terecht was en dat we het terug konden krijgen. Maar dan moest ik wel nú meewerken. Dus toen ging ik weer achter de computer zitten en heb ik precies gedaan wat die man zei." Voordat de man het gesprek beëindigt, zegt hij dat Els en Joop hun computer en telefoon tot morgenmiddag 16.00 uur niet mogen gebruiken. "Ik zei tegen Joop: dit is foute boel." Als Els met de bank belt, hoort ze dat er € 2.800 van hun rekening afgeschreven is.

"Die criminelen zijn zo geraffineerd"

Els vertelt dat ze toen wel effe flink van de kaart was. "Ik voelde me echt dom dat ik er nog een keer in getrapt was. Maar die criminelen zijn zo geraffineerd. Dus ik zeg niet dat het me nooit meer overkomt." Het hele gebeuren heeft vooral emotioneel veel impact gehad op Els en Joop. "Joop was helemaal van de leg, zeg ik altijd. Ik ben nuchterder: het is me overkomen en ik kan het niet terugdraaien. Maar mijn man heeft door alle stress problemen met zijn gezondheid gehad."

Voorkom bankhelpdeskfraude

Oplichters doen zich voor als medewerker van (de helpdesk van) de bank. Ze bellen u, omdat er zogenaamd iets vreemds aan de hand is met uw rekening. Ze vragen u direct actie te ondernemen om het probleem op te lossen en geven aan dat ze u daarbij gaan helpen. Vertrouwt u het niet? Hang op en bel uw bank.

 

Onthoud dat wij u nooit vragen om:

  • uw 
  • uw betaalpas op te sturen of aan ons mee te geven als we bij u langskomen
  • software te downloaden waarmee we kunnen meekijken in uw bankomgeving
Gloeilamp

Lees ook deze fraudeverhalen

"Ik durfde de straat niet meer op"

Dit is Marjanne, 81 jaar. Ze kreeg een telefoontje van zogenaamd een technisch bureau dat samenwerkt met ABN AMRO en werd slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Marjanne vertelt: "Ik voelde me een dommerik dat ik erin gevlogen ben. Die man aan de telefoon was heel vriendelijk maar hij bleef ook aandringen. Zo heeft hij me toch overtuigd dat ik hem kon vertrouwen."

"Ik dacht: hoe stom kun je zijn"

Dit is Oman, 43 jaar. Hij zit midden in een verbouwing als hij een valse sms ontvangt en slachtoffer wordt van smishing. Oman vertelt: "Ik heb echt weleens gedacht: hoe stom kun je zijn, als je verhalen van anderen hoort dat ze zijn opgelicht. En dan overkomt het jezelf. Ik dacht écht dat het een sms van de bank was."

"Ik ben erin getrapt"

Dit is Heidi, 41 jaar. Ze kocht concertkaarten op Marktplaats en werd slachtoffer van internetfraude. Heidi vertelt: "Het was bijna te mooi om waar te zijn. Het concert was helemaal uitverkocht, dus ik heb meteen een berichtje gestuurd. Ik vertrouwde het op het moment dat zij haar telefoonnummer gaf en ik haar kon bellen. Zo ben ik in de val gelokt."

"Ik voelde schaamte en verdriet"

Dit is Marianne, 68 jaar. Ze kreeg een WhatsApp-bericht van zogenaamd haar jongste zoon en werd slachtoffer van social-mediafraude. Marianne vertelt: "Ik heb me laten overdonderen door een emotie en m’n moedergevoelens. Toch moet ik hier een les uit leren. En dat kan alleen als ik met anderen praat over wat er is gebeurd en mijn ervaringen deel."