
Fraude herkennen
Heb ik te maken met een oplichter?
We vragen u bijvoorbeeld nooit om
- uw
- uw pas op te sturen
- geld over te boeken
- via een link direct in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
- via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
- software te downloaden waarmee we kunnen meekijken in uw bankomgeving
- uw pas aan ons mee te geven als we bij u langskomen
Wat oplichters vaak doen
Phishing (valse e-mail)
Bij phishing sturen oplichters u een e-mail of sms (smishing) die erg lijkt op een bericht van de bank, of van een bedrijf. Hierin wordt u gevraagd op een link of bijlage te klikken. U komt dan op een nepwebsite.
Fraude met betaalpassen
Bij fraude met betaalpassen wordt u gevraagd om uw betaalpas op te sturen. Doe dit nooit. Let ook goed op als u geld pint. Oplichters leiden u soms af en verwisselen dan snel uw pas.
Fraude via WhatsApp, Facebook en Marktplaats
Verkoopt u weleens iets online? Bijvoorbeeld op Marktplaats? Oplichters doen zich voor als koper en vragen u zich te identificeren. Zij sturen dan een nep-betaalverzoek via WhatsApp of een ander chatprogramma.
Links of bijlagen met virus
Als u klikt op een link of bijlage van een oplichter, kan hij uw computer besmetten met een virus (ook wel malware genoemd). Zo kunnen oplichters toegang krijgen tot uw bankzaken en uw geld.
Boilerroomfraude
Bij boilerroomfraude (een vorm van beleggingsfraude) wordt u telefonisch of per e-mail benaderd met een beleggingsvoorstel. De contactpersoon belooft snel rendement. Misschien levert deze eerste investering winst op. Maar al snel wordt u verleid om hoge bedragen in te leggen.
Factuurfraude
Oplichters willen dat u geld overmaakt naar hun eigen rekeningnummers. Dit proberen ze op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door u 'namens een bekend bedrijf' een valse factuur te sturen.

Oplichting via de telefoon
Oplichters kunnen u opbellen en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn (bankhelpdeskfraude), of van een bekend bedrijf. Vaak doen ze dit nadat u eerder via een valse e-mail uw gegevens heeft ingevuld.

Twijfelt u of het fraude is?
Denkt u dat u slachtoffer bent van fraude? Of heeft u iets verdachts meegemaakt? Laat ons weten wat er aan de hand is, dan gaan we u helpen.