"Er is toch een bedrag van € 400 weg. En er staan zoveel kaartjes te koop op Marktplaats. Dus als ik door mijn verhaal te delen anderen hiervoor kan behoeden, doe ik dat graag. Ik vind het ook een goed initiatief dat ABN AMRO zich hiervoor wil inzetten. En ik kan alleen maar hopen dat mijn verhaal een bijdrage levert: hoe meer mensen fraude leren herkennen, hoe minder mensen er slachtoffer van worden."
Heidi (41) woont samen met haar vriend in een karakteristiek pand in Amsterdam. Ze houdt van klassieke muziek en gaat graag naar het Concertgebouw in Amsterdam. De kaartjes die ze voor het Annual Gala via Marktplaats koopt, ontvangt ze helaas nooit. Heidi is slachtoffer van internetoplichting via Marktplaats.
Heidi heeft haar vriend eindelijk een keer zover dat hij mee wil naar het openingsconcert van het Concertgebouworkest: het Annual Gala. Helaas is het concert dan al uitverkocht. En het is bijna te mooi om waar te zijn, maar Heidi vindt kaartjes op Marktplaats. Een vrouw biedt ze aan, omdat haar kind ziek is. Het zijn mooie plaatsen op het balkon voor de normale prijs. Heidi besluit een bericht via Marktplaats te sturen. "Ik kreeg binnen een seconde een reactie. Wilt u de kaartjes hebben? Er zijn meerdere mensen die ze willen hebben, dus wees snel." Heidi reageert terug dat ze er even over wil nadenken, maar de vrouw blijft berichtjes sturen dat ze snel moet zijn. "Toen dacht ik nog: het is best een agressieve manier van reageren, maar ik wilde die kaartjes zo graag. Dus ik werd eigenlijk een beetje blind en besliste toch: reserveer ze maar." Heidi vraagt nog wel het telefoonnummer van de vrouw, omdat ze haar graag even wil bellen.
Terwijl Heidi met de vrouw belt, hoort ze een kindje op de achtergrond. "Ik vroeg: mag ik de kaartjes ophalen? Want je hoort weleens van anderen dat kaartjes niet worden opgestuurd." Waarop de vrouw reageert dat ze te vertrouwen is en dat het haar niet uitkomt, omdat haar kind ziek is. Heidi heeft eerder kaartjes via Markplaats gekocht en dat ging goed. Ze zegt: het is klassieke muziek, géén Lowlands-kaartje, dus het is toch een bepaald publiek. Dat is meestal wel vertrouwd zou je denken. Heidi wil de kaartjes echt hebben, dus ze vraagt het rekeningnummer van de vrouw en maakt geld over. Helaas heeft ze de kaartjes nooit gekregen.
Heidi had het telefoonnummer van die mevrouw en ze heeft haar gesproken. Daardoor leek het heel vertrouwd, vertelt ze. "Maar het was ook dubbel. Ik had wel wat aarzeling en ging er niet meteen op in, maar ze bleef doorduwen. Daardoor werd ik overrompeld als het ware. Dat is de valkuil op dat moment." Toen het gebeurd was, dacht Heidi: ik ben in de val gelokt. Ze heeft Marktplaats ingelicht en aangifte gedaan bij de politie. Marktplaats heeft de vrouw gelijk verwijderd. Maar de politie kon niet zoveel doen, omdat Heidi geen adres had van de vrouw.
Toen Heidi erachter kwam dat ze opgelicht was, had ze een misselijkmakend gevoel. Ze dacht: wat is hier aan de hand, dit kan niet waar zijn. "Dat mensen zoiets doen, een kindje inzetten als argument dat ik de kaartjes niet kon ophalen. Ze spelen in op je gevoel waardoor ze je kunnen overrompelen. En dan op zo’n manier… het ging zo snel. Je trapt er toch in."
Jaarlijks maken miljoenen mensen gebruik van advertentiesites zoals Marktplaats. Dat weten fraudeurs ook en dus slaan ze hier toe. Er is een aantal manieren om de kans op oplichting te verkleinen. Ze bieden geen garantie, maar kunnen eventueel wel helpen om internetfraude te voorkomen.
Dit is Marjanne, 81 jaar. Ze kreeg een telefoontje van zogenaamd een technisch bureau dat samenwerkt met ABN AMRO en werd slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Marjanne vertelt: "Ik voelde me een dommerik dat ik erin gevlogen ben. Die man aan de telefoon was heel vriendelijk maar hij bleef ook aandringen. Zo heeft hij me toch overtuigd dat ik hem kon vertrouwen."
Dit is Oman, 43 jaar. Hij zit midden in een verbouwing als hij een valse sms ontvangt en slachtoffer wordt van smishing. Oman vertelt: "Ik heb echt weleens gedacht: hoe stom kun je zijn, als je verhalen van anderen hoort dat ze zijn opgelicht. En dan overkomt het jezelf. Ik dacht écht dat het een sms van de bank was."
Dit is Larissa, 28 jaar. Ze kocht dure laarzen in een nepwebshop en werd slachtoffer van internetfraude. Larissa vertelt: "Ik zei altijd, dat gebeurt mij toch niet. Maar ze kunnen alles zo goed namaken dat het echt lijkt. De reviews waren vol lof over de goede service. Ik dacht echt, dat zit wel goed."
Dit zijn Els (73) en Joop (75). Ze zijn telefonisch opgelicht door iemand die zich voorstelt als medewerker van ABN AMRO. Els vertelt: "We kregen een telefoontje dat ons geld terecht was. Maar we moesten wel nú meewerken om het terug te krijgen. Ik had geen idee, dus ik heb weer precies gedaan wat die man zei."