Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

5 tools waarmee u nóg veiliger bankiert

#rekenafmetfraude

Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en uw geld kwijt zijn. Wilt u zelf iets extra’s doen om uw geld nóg beter te beschermen? U kunt maatregelen nemen om het oplichters moeilijker te maken. Maak kennis met de 5 veiligheidstools en reken af met fraude. 

ABN AMRO

5 veelgebruikte veiligheidstools

Met deze gratis en eenvoudig in te stellen tools beschermt u uw geld nóg beter tegen fraude. Probeer er 1 uit of gebruik ze juist allemaal: u kiest wat het beste bij u en uw situatie past.

1. Daglimiet

Uw daglimiet is het bedrag dat u per dag via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt u om snel geld over te boeken (fraude via WhatsApp). Door uw daglimiet niet te hoog te zetten, kunt u de financiële schade beperken als u per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt. In de app past u uw daglimiet eenvoudig aan. 

Tip: stel uw daglimiet zo in dat het bedrag past bij uw persoonlijke situatie. Niet zó laag dat u uw dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat u meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo past u uw daglimiet aan in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op ‘Profiel’ (rechtsonder in uw scherm)
  3. Tik op ‘Daglimiet geld overboeken’
  4. Stel uw daglimiet in, tot maximaal € 50.000
  5. We vragen of u door wilt gaan met de verhoging, om u te beschermen tegen oplichters
  6. Is uw nieuwe limiet hoger dan € 2.500? Dan moet u een einddatum kiezen (dit is veiliger, want u gaat na die datum weer terug naar uw vorige limiet)
  7. Bevestig met uw identificatiecode, vingerafdruk of gezichtsherkenning
  8. U ontvangt een bankmail en/of sms als u uw limiet verhoogd heeft
  9. Na vier uur gaat uw hogere daglimiet in
2. Paslimiet

Uw paslimiet is het bedrag dat u per dag kunt opnemen óf pinnen in winkels. Zet uw paslimiet niet te hoog. Zo kunt u de financiële schade beperken voor als uw betaalpas gestolen of verwisseld wordt (betaalpasfraude). Is uw betaalpas gestolen of bent u deze verloren? Blokkeer uw pas dan zo snel mogelijk.

U wijzigt uw paslimiet eenvoudig in de app of in Internet Bankieren. Tip: stel uw paslimiet slim in. Niet zó laag dat u uw dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat u meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo wijzigt u uw paslimiet in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op de betaalrekening waarvan u de limiet wilt wijzigen
  3. Ga naar ‘Zelf regelen’ (rechtsboven in uw scherm) en tik op ‘Betaalpassen’
  4. Selecteer de betaalpas waarvan u de limiet wilt wijzigen
  5. Tik op ‘Algemene instellingen’
  6. Wilt u de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Tik dan op ‘Limiet betalen’ en kies de gewenste limiet. U kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op uw rekening.
  7. Wilt u de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Tik dan op ‘Limiet geld opnemen’ en kies de gewenste limiet. U kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op uw rekening.

Uw limiet werkt meteen. U hoeft niet te wachten.

Zo wijzigt u uw paslimiet in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wilt u de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Klik dan onder 'Instellingen betaalpas' op 'Betaallimiet'
  3. Wilt u de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Klik dan onder 'Instellingen betaalpas' op 'Opnamelimiet'
  4. Vul de gewenste limiet in met het schuifje en kies voor 'Tijdelijk' of 'Doorlopend'
  5. Klik op 'Opslaan' en bevestig de opdracht

Uw limiet werkt meteen. U hoeft niet te wachten.

3. Betaalalerts

Met betaalalerts bent u snel op de hoogte van veranderingen op uw betaalrekening. U krijgt een melding van de app als er bijvoorbeeld geld van uw rekening is afgeschreven. U kiest zelf vanaf welk bedrag u een melding wilt ontvangen. 

Stel dat u oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot uw betaalrekening. Heeft u ingesteld dat u betaalalerts ontvangt over afschrijvingen? Dan krijgt u van elke afschrijving vanaf het bedrag dat u zelf heeft gekozen, een melding van de app. Is het niet in orde? Dan bent u snel op de hoogte. Zo kunt u direct uw rekening laten blokkeren om erger te voorkomen. In de app stelt u betaalalerts snel en gemakkelijk in.

Zo stelt u betaalalerts in in de app

  1. Log in
    Open de ABN AMRO app op uw toestel en log in
  2. Zet pushberichten aan
    Tik op ‘Profiel’ (rechtsonder in uw scherm) en daarna op ‘Pushberichten instellen’. Selecteer een rekening.
  3. Stel uw alert(s) in
    Stel in welke betaalalerts u wilt ontvangen. Tik op ‘Opslaan’. Gelukt? U ontvangt vanzelf een melding!
4. Betaalprofiel

We adviseren om uw betaalpas altijd op Europaprofiel te laten staan. Zo bent u beter beschermd als de gegevens van uw betaalpas, zonder dat u dat weet, worden gekopieerd (skimming). Wordt u slachtoffer van skimming? Dan kunnen oplichters uw betaalpas niet buiten Europa gebruiken. Zet het betaalprofiel van uw pas alleen op ‘Wereld’ als u buiten Europa reist. U wijzigt uw betaalprofiel binnen enkele stappen in de app of in Internet Bankieren.

Zo wijzigt u uw betaalprofiel in de app

  1. Log in
  2. Tik op 'Profiel' en vervolgens op 'Betaalpassen en wearables'
  3. Tik op 'Instellingen betaalpas', selecteer uw betaalpas en tik op 'Algemene instellingen'
  4. Hier kunt u uw profiel wisselen van Europa naar Wereld en uw limieten voor betalen en opnemen wijzigen
  5. Bevestig met uw identificatiecode, vingerafdruk of Touch ID/Face ID

Zo wijzigt u uw betaalprofiel in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wilt u uw betaalprofiel wisselen van Europa naar Wereld? Klik dan onder 'Instellingen betaalpas' op 'Buitenland gebruik'
  3. Hier kiest u de regio 'Wereld'
  4. Stel de looptijd van de wijziging in en klik op 'Opslaan'
5. Spaargeldslot

Met het Spaargeldslot bouwt u extra bescherming in tegen oplichters die uw geld willen stelen. Door zich bijvoorbeeld voor te doen als medewerker van de bank, proberen ze uw vertrouwen te winnen en u ervan te overtuigen dat u uw geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken (bankhelpdeskfraude).

Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij uw spaargeld. Ook u niet! Zo voorkomt u dat u uw spaargeld kwijt bent als u het slachtoffer wordt van fraude. U zet het Spaargeldslot met een paar klikken aan in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.

Zo zet u het Spaargeldslot aan in de app

  1. Open de ABN AMRO app en log in
  2. Tik op de spaarrekening waarvan u het Spaargeldslot wilt aanzetten
  3. Tik op ‘zelf regelen’ (rechtsboven in uw scherm)
  4. Tik op ‘zet Spaargeldslot aan of uit’
  5. Er opent een scherm binnen Internet Bankieren
  6. Heeft u meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in uw scherm nogmaals op de spaarrekening waarop u het Spaargeldslot wilt aanzetten.
  7. Zet het schuifje op ‘aan’ 
  8. Bevestig het aanzetten van het spaargeldslot via de knop Spaargeldslot aanzetten.

Zo zet u het Spaargeldslot aan in Internet Bankieren

  1. Ga naar Internet Bankieren en log in
  2. Klik in het rekeningoverzicht op uw spaarrekening
  3. Klik vervolgens op ‘Zet uw Spaargeldslot aan/uit’ (linksboven onder 'Nieuwe overboeking’)
  4. Heeft u meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in uw scherm nogmaals op de spaarrekening waarop u het Spaargeldslot wilt aanzetten
  5. Zet het schuifje op ‘aan’ en klik vervolgens op ‘Spaargeldslot aanzetten’

1. Daglimiet

Uw daglimiet is het bedrag dat u per dag via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt u om snel geld over te boeken (fraude via WhatsApp). Door uw daglimiet niet te hoog te zetten, kunt u de financiële schade beperken als u per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt. In de app past u uw daglimiet eenvoudig aan. 

Tip: stel uw daglimiet zo in dat het bedrag past bij uw persoonlijke situatie. Niet zó laag dat u uw dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat u meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo past u uw daglimiet aan in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op ‘Profiel’ (rechtsonder in uw scherm)
  3. Tik op ‘Daglimiet geld overboeken’
  4. Stel uw daglimiet in, tot maximaal € 50.000
  5. We vragen of u door wilt gaan met de verhoging, om u te beschermen tegen oplichters
  6. Is uw nieuwe limiet hoger dan € 2.500? Dan moet u een einddatum kiezen (dit is veiliger, want u gaat na die datum weer terug naar uw vorige limiet)
  7. Bevestig met uw identificatiecode, vingerafdruk of gezichtsherkenning
  8. U ontvangt een bankmail en/of sms als u uw limiet verhoogd heeft
  9. Na vier uur gaat uw hogere daglimiet in

2. Paslimiet

Uw paslimiet is het bedrag dat u per dag kunt opnemen óf pinnen in winkels. Zet uw paslimiet niet te hoog. Zo kunt u de financiële schade beperken voor als uw betaalpas gestolen of verwisseld wordt (betaalpasfraude). Is uw betaalpas gestolen of bent u deze verloren? Blokkeer uw pas dan zo snel mogelijk.

U wijzigt uw paslimiet eenvoudig in de app of in Internet Bankieren. Tip: stel uw paslimiet slim in. Niet zó laag dat u uw dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat u meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo wijzigt u uw paslimiet in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op de betaalrekening waarvan u de limiet wilt wijzigen
  3. Ga naar ‘Zelf regelen’ (rechtsboven in uw scherm) en tik op ‘Betaalpassen’
  4. Selecteer de betaalpas waarvan u de limiet wilt wijzigen
  5. Tik op ‘Algemene instellingen’
  6. Wilt u de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Tik dan op ‘Limiet betalen’ en kies de gewenste limiet. U kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op uw rekening.
  7. Wilt u de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Tik dan op ‘Limiet geld opnemen’ en kies de gewenste limiet. U kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op uw rekening.

Uw limiet werkt meteen. U hoeft niet te wachten.

Zo wijzigt u uw paslimiet in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wilt u de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Klik dan onder 'Instellingen betaalpas' op 'Betaallimiet'
  3. Wilt u de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Klik dan onder 'Instellingen betaalpas' op 'Opnamelimiet'
  4. Vul de gewenste limiet in met het schuifje en kies voor 'Tijdelijk' of 'Doorlopend'
  5. Klik op 'Opslaan' en bevestig de opdracht

Uw limiet werkt meteen. U hoeft niet te wachten.

3. Betaalalerts

Met betaalalerts bent u snel op de hoogte van veranderingen op uw betaalrekening. U krijgt een melding van de app als er bijvoorbeeld geld van uw rekening is afgeschreven. U kiest zelf vanaf welk bedrag u een melding wilt ontvangen. 

Stel dat u oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot uw betaalrekening. Heeft u ingesteld dat u betaalalerts ontvangt over afschrijvingen? Dan krijgt u van elke afschrijving vanaf het bedrag dat u zelf heeft gekozen, een melding van de app. Is het niet in orde? Dan bent u snel op de hoogte. Zo kunt u direct uw rekening laten blokkeren om erger te voorkomen. In de app stelt u betaalalerts snel en gemakkelijk in.

Zo stelt u betaalalerts in in de app

  1. Log in
    Open de ABN AMRO app op uw toestel en log in
  2. Zet pushberichten aan
    Tik op ‘Profiel’ (rechtsonder in uw scherm) en daarna op ‘Pushberichten instellen’. Selecteer een rekening.
  3. Stel uw alert(s) in
    Stel in welke betaalalerts u wilt ontvangen. Tik op ‘Opslaan’. Gelukt? U ontvangt vanzelf een melding!

4. Betaalprofiel

We adviseren om uw betaalpas altijd op Europaprofiel te laten staan. Zo bent u beter beschermd als de gegevens van uw betaalpas, zonder dat u dat weet, worden gekopieerd (skimming). Wordt u slachtoffer van skimming? Dan kunnen oplichters uw betaalpas niet buiten Europa gebruiken. Zet het betaalprofiel van uw pas alleen op ‘Wereld’ als u buiten Europa reist. U wijzigt uw betaalprofiel binnen enkele stappen in de app of in Internet Bankieren.

Zo wijzigt u uw betaalprofiel in de app

  1. Log in
  2. Tik op 'Profiel' en vervolgens op 'Betaalpassen en wearables'
  3. Tik op 'Instellingen betaalpas', selecteer uw betaalpas en tik op 'Algemene instellingen'
  4. Hier kunt u uw profiel wisselen van Europa naar Wereld en uw limieten voor betalen en opnemen wijzigen
  5. Bevestig met uw identificatiecode, vingerafdruk of Touch ID/Face ID

Zo wijzigt u uw betaalprofiel in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wilt u uw betaalprofiel wisselen van Europa naar Wereld? Klik dan onder 'Instellingen betaalpas' op 'Buitenland gebruik'
  3. Hier kiest u de regio 'Wereld'
  4. Stel de looptijd van de wijziging in en klik op 'Opslaan'

5. Spaargeldslot

Met het Spaargeldslot bouwt u extra bescherming in tegen oplichters die uw geld willen stelen. Door zich bijvoorbeeld voor te doen als medewerker van de bank, proberen ze uw vertrouwen te winnen en u ervan te overtuigen dat u uw geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken (bankhelpdeskfraude).

Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij uw spaargeld. Ook u niet! Zo voorkomt u dat u uw spaargeld kwijt bent als u het slachtoffer wordt van fraude. U zet het Spaargeldslot met een paar klikken aan in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.

Zo zet u het Spaargeldslot aan in de app

  1. Open de ABN AMRO app en log in
  2. Tik op de spaarrekening waarvan u het Spaargeldslot wilt aanzetten
  3. Tik op ‘zelf regelen’ (rechtsboven in uw scherm)
  4. Tik op ‘zet Spaargeldslot aan of uit’
  5. Er opent een scherm binnen Internet Bankieren
  6. Heeft u meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in uw scherm nogmaals op de spaarrekening waarop u het Spaargeldslot wilt aanzetten.
  7. Zet het schuifje op ‘aan’ 
  8. Bevestig het aanzetten van het spaargeldslot via de knop Spaargeldslot aanzetten.

Zo zet u het Spaargeldslot aan in Internet Bankieren

  1. Ga naar Internet Bankieren en log in
  2. Klik in het rekeningoverzicht op uw spaarrekening
  3. Klik vervolgens op ‘Zet uw Spaargeldslot aan/uit’ (linksboven onder 'Nieuwe overboeking’)
  4. Heeft u meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in uw scherm nogmaals op de spaarrekening waarop u het Spaargeldslot wilt aanzetten
  5. Zet het schuifje op ‘aan’ en klik vervolgens op ‘Spaargeldslot aanzetten’

Veelgestelde vragen

Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u uw bankzaken veilig kunt regelen. Op de pagina fraude voorkomen ziet u wat u van ons mag verwachten. Maar u kunt zelf ook iets extra’s doen om uw geld nóg beter te beschermen. Deze tools bieden wij aan zodat u zelf maatregelen kunt nemen om het oplichters moeilijker te maken. 

Ja dit kan, en is zelfs heel verstandig. Let er wel op dat de tools u niet beperken in het doen van uw dagelijkse of bijzondere uitgaven. Wilt u bijvoorbeeld geld overboeken van uw spaarrekening om (snel) een concertkaartje te kopen, maar heeft u het Spaargeldslot aanstaan? Houd er dan rekening mee dat u na het uitzetten van het Spaargeldslot 24 uur moet wachten voordat u weer geld kunt overboeken van uw spaarrekening. 

Stel dat u oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot uw betaalrekening. Heeft u ingesteld dat u betaalalerts ontvangt over afschrijvingen? Dan krijgt u van elke afschrijving vanaf het bedrag dat u zelf heeft gekozen, een melding van de app. Is het niet in de haak? Dan bent u snel op de hoogte. Zo kunt u direct uw rekening laten blokkeren om erger te voorkomen.

Met het Spaargeldslot bouwt u extra bescherming in tegen oplichters die uw geld willen stelen. Door zich bijvoorbeeld voor te doen als medewerker van de bank, proberen ze uw vertrouwen te winnen en u ervan te overtuigen dat u uw geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken. Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij uw spaargeld. Ook u niet! Zo voorkomt u dat u uw spaargeld kwijt bent als u het slachtoffer wordt van fraude.

Uw daglimiet is het bedrag dat u per dag via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt u snel geld over te boeken. Door uw daglimiet in de app niet te hoog te zetten, kunt u de financiële schade beperken als u per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt.

Voor uw veiligheid gaat een hogere limiet altijd pas na vier uur in. Zo willen we u beschermen tegen oplichters. Kies een einddatum als u uw limiet tijdelijk wilt verhogen. Na die datum gaat u dan namelijk weer terug naar uw vorige, lagere limiet. Dit is veiliger.

Ja, dit kan inderdaad alleen in de app. U krijgt de meldingen van de betaalalerts en als uw limiet is behaald ook alleen via de app, in een pushbericht.

Een daglimiet instellen is iets heel persoonlijks. Stel uw daglimiet zo in dat het bedrag past bij uw persoonlijke situatie. Niet zó laag dat u uw dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat u het risico loopt op grote financiële schade bij fraude.

  • We delen kennis en ervaring, bijvoorbeeld met andere banken en politie
  • We zorgen met tweefactorauthenticatie dat betalingen technisch veilig zijn
  • We proberen valse websites/e-mails uit de lucht te halen
  • We proberen gestolen geld terug te halen
  • We heffen rekeningen van oplichters op
  • We proberen frauduleuze betalingen te herkennen
  • We geven u informatie over veilig bankieren, ook samen met andere banken.

Denkt u dat u slachtoffer bent van fraude? Of heeft u iets verdachts meegemaakt? Meld de fraude aan ons, ook als u twijfelt. Op deze pagina kunt u fraude melden. En ziet u wat u kunt doen als u uw betaalpas, creditcard of telefoon kwijt bent.