Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Uw identiteitsbewijs aanleveren

Dit doet u eenvoudig en veilig met uw smartphone of tablet

Gaat u uw identiteitsbewijs (ID) aanleveren via Internet Bankieren of de ABN AMRO app? We leggen u hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is om dit te doen. Tot slot krijgt u onderaan deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

Zo levert u uw ID aan

ID scannen, foto van uzelf maken, klaar!

Bekijk de video hiernaast om te zien hoe u uw ID aanlevert. Of volg de 5 stappen onder de video.

Alvast een paar tips:

  • Zorg dat uw ID geldig is.
  • Zorg voor voldoende licht.
  • Zorg voor een rustige achtergrond.
  • Draagt u een bril? Zet deze dan af.                                                 

Uw ID aanleveren in 5 stappen:

Stap 1: Log in
login

Via Internet Bankieren:

  • Log in. 
  • Klik rechtsboven bij uw profiel (naam en foto) op het uitklapmenu.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens' en daarna op de link ‘Lever ID aan’.

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Klik rechtsonder op ‘Profiel’.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens’ en daarna op de link ‘ID aanleveren'.

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren of de ABN AMRO app?
Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)
Stap 3: Scan uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede scan van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.
Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
  • Houd uw hoofd stil en binnen het kader, het systeem telt zelf af van 3 naar 1.
Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Uw ID aanleveren in 5 stappen:

Stap 1: Log in

login

Via Internet Bankieren:

  • Log in. 
  • Klik rechtsboven bij uw profiel (naam en foto) op het uitklapmenu.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens' en daarna op de link ‘Lever ID aan’.

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Klik rechtsonder op ‘Profiel’.
  • Klik op ‘Persoonsgegevens’ en daarna op de link ‘ID aanleveren'.

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren of de ABN AMRO app?

Stap 2: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • Verblijfsvergunning (Nederlands)

Stap 3: Scan uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede scan van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
  • Houd uw hoofd stil en binnen het kader, het systeem telt zelf af van 3 naar 1.

Stap 5: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

ABN AMRO

Waarom is het belangrijk uw ID aan te leveren?

Om bijvoorbeeld te voorkomen dat uw rekening wordt misbruikt. Want met de juiste ID’s en andere persoonsgegevens van onze klanten weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. Zo strijden we samen tegen financiële criminaliteit. Ook moeten we volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) onze klanten identificeren.

Meer weten over het controleren en bevestigen van uw persoonsgegevens?

Heeft u vragen of komt u er niet uit?

Heeft u vragen of komt u er niet uit?

Check dan eerst de veelgestelde vragen hieronder. 
 
Heeft u daarna nog vragen? Bel dan onze  Servicedesk Persoonsgegevens . We helpen u graag.

Veelgestelde vragen

We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens in Internet Bankieren en de ABN AMRO app versleuteld verstuurd en via een beveiligde verbinding. We werken met een secured website (dit herkent u aan de ‘https’ aan het begin van de url). Ook de app voldoet aan de laatste cybersecurity standaarden.

Voor meer informatie en tips rondom veiligheid, ga naar:

Als het niet lukt om de QR code te scannen met uw camera, download dan een QR scanner. Deze vindt u in de Apple App Store of in de Google Play Store.
Geen probleem. U kunt ook een smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Is dit niet mogelijk? Bel dan onze Servicedesk Persoonsgegevens . We helpen u graag.
Volg goed de uitleg die we geven bij het scannen van uw paspoort, rijbewijs of ander ID en bij het maken van uw foto. Nog een paar tips: 
 
  • Werkt het ID niet? Probeer het met een ander ID. 
  • Probeer uw ID via een ander toestel aan te leveren. 
  • Gebruik een andere browser of sluit alle schermen en probeer het opnieuw. 
  • Lukt het niet via Wifi? Probeer het via 4G. 
  • Check ook de tips die we in stap 3 en 4 geven bovenaan deze pagina onder het kopje ‘Zo levert u uw ID aan’. 
Lukt het toch niet? Bel dan onze  Servicedesk Persoonsgegevens .
Ja, dat mag. Als u uw ID bij ons aanlevert, is het belangrijk dat al uw gegevens zichtbaar zijn. Dit geldt ook voor uw burgerservicenummer (BSN) en uw pasfoto. 

  • Het BSN mogen we vragen omdat we dit nodig hebben om wettelijk verplichte informatie met de Belastingdienst te delen (zie ook 'Mag ABN AMRO naar mijn BSN vragen?').
  • Uw pasfoto is nodig om ervoor te zorgen dat we onze klanten goed kunnen identificeren en verifiëren (zie ook ‘Wat doet ABN AMRO met mijn foto?’ voor meer informatie over deze verificatie).
We slaan de scan van uw ID op in onze administratie. Er komt een watermerk over het ID heen. ABN AMRO bewaart zo'n scan tot zeven jaar na vertrek van een klant.

Wanneer u met uw smartphone of tablet uw ID aanlevert, vragen we u ook om van uzelf een foto te maken. Deze foto bewaren we net zolang als uw ID. We moeten volgens de wet namelijk kunnen laten zien dat we onze klanten goed geïdentificeerd en geverifieerd hebben. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Ja, dat mag. Volgens de wet moeten we financiële informatie van onze klanten, zoals het saldo op rekeningen, doorgeven aan de Belastingdienst. Dat kan niet zonder het BSN en/of buitenlands nummer. Heeft de Belastingdienst al uw gegevens? Dan kunt u de vooraf ingevulde belastingaangifte gebruiken. Wel zo gemakkelijk.
 
Verder hebben we het BSN van klanten nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. 
 
Voor meer informatie over het BSN, kijk ook op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens
Wij nemen gewijzigde gegevens alleen over als het om een kleine wijziging gaat, zoals bijvoorbeeld een spelfout in uw achternaam. Meer informatie over het wijzigen van uw gegevens vindt u op deze pagina.
Hebben we u gevraagd om uw ID aan te leveren? En heeft u dit gedaan? Dan ontvangt u van ons een bevestiging dat uw gegevens zijn verwerkt (dit kan enkele dagen duren). 
 
Is de aanlevering van uw paspoort, rijbewijs of ander ID niet goed gegaan? Dan ontvangt u vanzelf een nieuw bericht van ons met de vraag uw ID (nog een keer) aan te leveren.

Als u klant bij ons bent, gebruiken we uw persoonsgegevens. Dat doen we niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan.

Natuurlijk mogen wij uw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zo is het in uw en ons belang dat we uw gegevens op orde hebben om veilig te kunnen bankieren.

Meer weten over hoe we omgaan met persoonsgegevens? U leest het in onze privacyverklaring.

Als u er niet uitkomt, bel dan onze  Servicedesk Persoonsgegevens . We helpen u graag.