Heeft u of had u een doorlopend krediet met variabele rente bij ons? Dan komt u misschien in aanmerking voor compensatie. Klanten die in aanmerking komen, krijgen automatisch bericht van ons. Lees er meer over op deze pagina. Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf u in voor onze e-mail updates.
Laatst bijgewerkt op 20 september 2023Momenteel ervaren we vertraging in de verwerking van de Persoonlijke Aanbiedingen. We begrijpen dat dit ongemak kan veroorzaken en willen u verzekeren dat we er alles aan doen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Wij waarderen uw geduld tijdens deze periode en bij voorbaat dank voor uw begrip. Heeft u uw Persoonlijk Aanbod al ondertekend, maar het geld nog niet ontvangen en loopt het aanbod af? Geen zorgen, u ontvangt uw geld nog steeds.
Bent u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u Internet Bankieren?
U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren of de ABN AMRO app. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
We benaderen alle klanten met een Flexibel Krediet vanaf 2022, klanten met een Privélimiet Plus vanaf begin 2023. In het najaar van 2023 starten we met compenseren van klanten met een Flexibel Hypotheek Krediet. Voor Studentenlimiet beginnen we met compenseren in 2023.
Op het moment dat u het bericht heeft ontvangen staat in Internet Bankieren of uw ABN AMRO app ons aanbod voor compensatie voor u klaar. Daar kunt u het aanbod accepteren. Nadat u vanuit ons bevestiging van acceptatie heeft ontvangen wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Ben u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u geen Internet Bankieren?
U ontvangt dan een brief met daarin ons aanbod voor compensatie. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
We benaderen alle klanten met een Flexibel Krediet vanaf 2022, klanten met een Privélimiet Plus vanaf begin 2023. Voor Flexibel Hypotheek Krediet hebben we op 19 april 2023 de uitkomst ontvangen van de procedure bij het Kifid. In het najaar van 2023 starten we met compenseren van klanten met een Flexibel Hypotheek Krediet. Voor Studentenlimiet beginnen we met compenseren in 2023. Het aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 als volgt uitbetaald:
Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Wanneer u bericht ontvangt, hangt onder meer af van het soort product dat u heeft of heeft gehad. Op dit moment compenseren we klanten met een Flexibel Krediet en Privélimiet Plus. Dit loopt door tot later in het jaar. In het najaar van 2023 starten we met compenseren van klanten met een Flexibel Hypotheek Krediet.
We doen ons best om u zo goed mogelijk te informeren. Wilt u op de hoogte blijven bij nieuws of algemene ontwikkelingen rond de compensatieregeling? Schrijf u dan voor onze e-mail updates. Of kijk voor de meest actuele informatie op deze pagina.
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen. Op dit moment compenseren we klanten met een Flexibel Krediet en Privélimiet Plus. Dit loopt door tot later in het jaar. In het najaar van 2023 starten we met compenseren van klanten met een Flexibel Hypotheek Krediet.
Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? Dan krijgt u automatisch bericht van ons. U hoeft zich niet aan te melden. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zich niet aan te melden.
Bent u geen klant meer bij ABN AMRO en denkt u in aanmerking te komen voor de compensatie? U kunt ons hiervoor bellen op 088 - 226 26 09 (lokaal tarief). We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 17.30 uur.
De compensatieregeling geldt voor particuliere (oud-)klanten van ABN AMRO die vanaf 2001 een doorlopend krediet met een variabele rente hadden of op dit moment nog hebben én die te veel rente hebben betaald. In totaal gaat het hier om 15% van de (oud-)klanten die vanaf 2001 de volgende producten hebben (gehad):
Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).
Dat zijn de volgende producten:
Samen met de Consumentenbond hebben we een regeling vastgesteld. De regeling is dat klanten die vanaf 2001 een doorlopend krediet hadden en klanten met een doorlopend krediet dat na 2001 is afgesloten, in aanmerking komen voor compensatie van te veel in rekening gebrachte rente. Verder is voor de compensatieregeling afgesproken dat ABN AMRO:
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen. We benaderen alle klanten met een Flexibel Krediet vanaf 2022. Voor Flexibel Hypotheek Krediet hebben we op 19 april 2023 de uitkomst ontvangen van de procedure bij het Kifid. In het najaar van 2023 starten we met compenseren. Voor Privélimiet Plus en Studentenlimiet willen we beginnen met compenseren in 2023.
We kunnen u niet actief benaderen met een compensatievoorstel. Dat komt omdat we onvoldoende gegevens hebben om te berekenen of u in aanmerking komt voor compensatie. We vragen u zich daarom aan te melden met aanvullende informatie over uw krediet. Het gaat tenminste om:
Heeft u een betaalrekening bij ABN AMRO en maakt u gebruik van Internetbankieren? Dan ontvangt u het (resterende) compensatiebedrag op deze rekening. U hoeft hier niets voor te doen. Heeft u geen betaalrekening die bij ons bekend is? Of maakt u geen gebruik van Internetbankieren bij ABN AMRO? Dan kunt u een rekeningnummer opgeven waarop u het compensatiebedrag wilt ontvangen. De rekening moet op naam staan van degene(n) aan wie het Persoonlijk Aanbod is gericht. Op het invulformulier vindt u het invulveld voor een Nederlands bankrekeningnummer. Beschikt u niet over een Nederlands bankrekeningnummer? Neem dan telefonisch contact op met het speciale team, zij kunnen u verder helpen om de compensatie vergoeding op een andere manier uit te betalen. Bel ons dan op 088 – 226 26 09 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 17.30 uur.
Het is van belang dat u het Persoonlijk Aanbod goed doorneemt. Hoe u het Persoonlijk Aanbod kunt accepteren, staat precies beschreven op het voorblad met ‘Instructie en checklist’.
Wilt u het aanbod niet accepteren? Dan hoeft u niets te doen.
Bekijk de video hieronder om te zien hoe u uw Persoonlijk Aanbod accepteert, ondertekent en aan ons terugstuurt.
Dat doen we zodat we uw identiteit kunnen controleren. We willen zeker weten dat u het Persoonlijk Aanbod zelf heeft ondertekend. Heeft u het krediet niet alleen afgesloten? Dan vragen we ook van uw medecontractant(en) een kopie van een geldige legitimatie. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met uw gegevens om.
Goed om te weten: