Meestal vinden er een aantal incidenten plaats die iemand slachtoffer maken van financieel misbruik. Lees hieronder waaraan u financieel misbruik kunt herkennen.
Ziet u op uw rekeningoverzicht afschrijvingen of pin-opnames die u niet kunt verklaren? Controleer uw bij- en afschrijvingen in Internet Bankieren en probeer op basis van de gegevens in de afschrijving te achterhalen wat er is gebeurd. Komt u er niet uit? Neem contact op met uw bank.
Vertelt iemand u dat uw overboeking niet is gelukt? Maak het bedrag niet direct opnieuw over. Controleer eerst of het bedrag bij u is afgeschreven en wacht nog even. Het kan een werkdag duren voordat de overboeking is verwerkt.
Bent u gewend om elke maand papieren afschriften te ontvangen en krijgt u ze niet meer? Bekijk in Internet Bankieren of de ABN AMRO app of de verzending is stopgezet. Als dat zo is, verschijnt een melding. Is de verzending niet stopgezet? Neem contact op met uw bank.
Worden uw automatische incasso's of overboekingen afgekeurd? Bijvoorbeeld uw huur of hypotheek? Of uw energie- of zorgkosten?