Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Vermogensbeheerder Koen Poppelaars

Hoe ziet contact met een vermogensbeheerder eruit?

Vermogensbeheerder Koen Poppelaars

Koen Poppelaars is een van de aanspreekpunten bij Vermogensbeheer. Hij is vermogensbeheerder in regio Zuid. In dit gesprek vertelt hij hoe zijn werk eruit ziet.

 

Hoe ziet een gesprek met jou eruit?

“We doen altijd ons best het gesprek zo persoonlijk mogelijk te maken. Sinds de pandemie houden wij onze klantgesprekken voornamelijk via Beeldbankieren. We zijn daar samen met onze klanten wat zoekende in geweest, afhankelijk van de techniek, maar dat lukt heel goed nu.

In het gesprek vertel ik onder andere wat mijn rol voor de klant kan zijn als die ervoor kiest zijn of haar vermogen in beheer te geven. We toetsen of Vermogensbeheer überhaupt passend is, op basis van financiële positie, beleggingsdoelstelling, de beleggingshorizon, dat is dus de termijn die daarvoor gepland staat, maar vooral ook de risicohouding.

Ik sta ook stil bij de risico’s. Ik maak het niet mooier dan het is, doe geen toezeggingen en ik zoom in op het risico op de korte termijn. Beleggen is een geaccepteerd risico, maar daar is de klant zich niet altijd van bewust, aangezien ze gaan beleggen met winst als doel.

Ik wil dan ook weten hoe de klant zou reageren als het risico op de korte termijn zich een jaar later heeft voorgedaan. Ik probeer dat tastbaar te maken. We zitten hier over een jaar weer, de resultaten kunnen negatief zijn, hoe voelt dat dan voor de klant?

Het advies bestaat niet alleen uit welk profiel bij een klant past, het advies begint met: is het verstandig om uw geld te laten beleggen, bent u zich er van bewust wat de risico’s zijn? Want beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.”

ABN AMRO

Welke overwegingen zijn belangrijk voor klanten die hun vermogen in beheer willen geven?

“De belangrijkste vraag is of de klant een gezonde buffer heeft. Heeft hij wel alle reserveringen op een spaarrekening staan en heeft hij of zij de ruimte om te beleggen? Ik breng ook mogelijke uitgaven ter sprake als aankoop of onderhoud van een woning, vervanging van een auto of bijvoorbeeld de wens om te schenken. Zulke uitgaven kunnen ten laste gaan van het vermogen en zijn dus belangrijk om mee te nemen in het advies.

Dan gaan we kijken welk profiel passend is en hoe de klant tegenover risico staat. Maar als iemand 50.000 euro wil gaan beleggen alleen maar om bijvoorbeeld binnen een jaar winst te maken, dan adviseer ik om niet te gaan beleggen. Want dat vermogen kan onder druk komen te staan en krijgt dan onvoldoende tijd om te herstellen. De klant moet het geld voor een langere periode echt niet nodig hebben.

Kijk, je hebt klantbelang en bankbelang. We willen natuurlijk groeien als vermogensbeheerder, maar het klantbelang staat voorop; Vermogensbeheer moet te allen tijde passend zijn voor de klant.”

En als ik al klant ben en ik wil direct een gesprek met jou, heb je daar tijd voor?

“De klant kan op elk gewenst moment in contact komen met een beheerder. Als je nu belt, heb je bij wijze van spreken binnen vijf minuten een vermogensbeheerder aan de lijn die je vraag kan beantwoorden. Dat lukt niet altijd, maar meestal wel.”

ABN AMRO

Heb je een goede relatie met je klanten?

“Ja, naarmate ik de klant vaker spreek en je elkaar beter leert kennen onderhoud je niet alleen een zakelijk relatie. Je bespreekt ook andere zaken die ervoor zorgen dat je een band opbouwt. In de gesprekken komen vaak (klein)kinderen voorbij. Ik hoor veel klanten zeggen dat dat pas rijkdom is.

Ik ga soms een gesprek in waarbij ik al weet welk bericht ik moet brengen. Na een slechte periode op de beurs kan een vermogen zijn afgenomen. Dan heb ik daar soms echt wel buikpijn van. Ik had het liever anders gezien. Maar ik heb een goede relatie met mijn klanten en de meesten kennen ‘het klappen van de zweep’. Vaak maken ze zich daar niet eens druk om. Ik maak me soms drukker dan mijn klanten. Uiteindelijk beleg je via Vermogensbeheer voor een langere periode, en dat staat dan ook meestal centraal in het gesprek.

Het onderhoudsgesprek kun je zien als een wederzijdse interesse in hoe het met de ander gaat. Het gesprek over het rendement is een geaccepteerd risico. Het feit dat de klant in gesprek kan gaan, dat we op de hoogte zijn van hun financiële situatie, dat we ook weten wat hun reactie is op het slechte termijnrisico, dat is denk ik het wederzijds vertrouwen. Gelukkig heb ik ook vaak genoeg goed nieuws, natuurlijk.

Het komt overigens helaas ook voor dat klanten komen te overlijden. Vaak ontmoet ik de kinderen pas na het overlijden van de ouders, maar heb dan al veel over ze gehoord. Ik vind het bijzonder om te zien dat kinderen ervoor kiezen om het Vermogensbeheer voort te zetten, omdat hun ouders dit hadden.”

Man en vrouw op de bank kijkend naar tablet

Start met Vermogens­beheer of stort bij voor een mooie bonus

Als u nu klant wordt van Vermogensbeheer, ontvangt u een bonus van € 500. U stort vóór 1 februari 2024 minimaal € 50.000 op uw nieuw geopende Vermogens­beheer­rekening. Bent u al klant van Vermogensbeheer? Dan ontvangt u een bonus als u een bedrag van minimaal € 20.000 bijstort. U ontvangt € 200 als u € 20.000 bijstort en € 500 als u € 50.000 bijstort. Let op: beleggen kent risico's. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.

afbeelding BNR podcast

Luister naar onze podcast

In de podcast 'Breng uw geld in beweging' hoort u onder meer hoe klanten van Vermogensbeheer hun doelen en risicoprofiel bepaald hebben. Vermogensspecialisten vertellen hoe zij de klanten daarbij ondersteunen. Daarnaast gaan beleggingsstrategen Ralph Wessels en Judith Sanders in op de impact van actuele economische ontwikkelingen.

Deze vragen krijgt Koen vaak van klanten

Voor beleggen – en dus ook voor Vermogensbeheer – geldt dat het ideale instapmoment niet bestaat. Of de beurzen de komende tijd gaan stijgen of dalen, is niet te voorspellen. Er zijn in het verleden altijd periodes van daling en periodes van herstel geweest. Daarom is het vooral belangrijk dat u een strategie voor de lange termijn heeft en daaraan vasthoudt. Onze vermogensbeheerders helpen u om die strategie te bepalen.

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de financiële markten? Volg dan het beursnieuws en lees de Beleggingsstrategie. Het ABN AMRO Beleggingscomité publiceert elke maand een update van de strategie.

We nemen elk jaar contact met u op voor een gesprek om te bespreken hoe het ervoor staat met het vermogen dat we voor u beheren. We kijken dan ook of uw profiel nog bij u past. Buiten dit jaarlijkse gesprek om kunt u altijd contact opnemen met een vermogensbeheerder.

Verder ontvangt u elke maand de digitale nieuwsbrief, het Beheerbulletin. Daarin kunt u meer lezen over de beleggingskeuzes van onze specialisten. Daarnaast is er een wekelijkse nieuwsbrief met beleggingsnieuws. En het laatste beursnieuws vindt u altijd op de website.

Wilt u een eenmalige opname doen van uw Vermogensbeheerrekening? Dan kunt u dat doen via onze afdeling Vermogensbeheer. Wilt u met een bepaalde regelmaat geld opnemen? Dan kunnen we dat voor u regelen met een periodieke opdracht. Zelf overboeken van de Vermogensbeheerrekening is helaas niet mogelijk.

Voor onze dienstverlening, zoals het beheren van uw portefeuille en het doorlopend adviseren, betaalt u beheerkosten. U betaalt daar een zogenaamd all-in tarief voor. U betaalt dus geen extra kosten voor bijvoorbeeld geld opnemen, wisselen van mandaat of risicoprofiel. Als u wilt stoppen met Vermogensbeheer betaalt u daar ook geen extra kosten voor. Wat u precies betaalt, hangt af van uw risicoprofiel. De kosten bedragen tussen 1,21% en 1,39% van uw belegd vermogen per jaar (incl. 21% btw).

Lees meer over de kosten van Vermogensbeheer

U betaalt ook kosten aan andere partijen, voor de beleggingsfondsen die door externe fondsmanagers worden beheerd. Dit kan ook ABN AMRO zijn, in dat geval is ABN AMRO ook de fondsaanbieder. Deze kosten worden betaald aan de managers voor het uitvoeren van de beleggingen en administratiekosten en worden ook wel de lopende kosten genoemd. De lopende kosten hoeft u niet apart te betalen, ze zijn verwerkt in de koers van elk beleggingsfonds.

Bekijk de tarievenkaart van Vermogensbeheer

ABN AMRO

Bespreek vrijblijvend uw mogelijkheden

U kunt geheel vrijblijvend met een vermogensbeheerder bespreken wat past bij uw persoonlijke situatie. Koen en zijn collega's zitten voor u klaar.

  • U geeft aan wanneer u gebeld wilt worden  

  • We maken op dat moment een afspraak voor een gesprek met een vermogensbeheerder

  • Een videogesprek gaat via Beeldbankieren. U kunt er dus gewoon voor thuisblijven.

Beleggen kent risico’s. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.

Komt u er niet uit?

Mobiele telefoon bellen

U belt ons

Op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur. Tegen lokaal tarief.
 
Bel 088 388 9779
Callcenter vrouw

Wij bellen u

Laat uw nummer achter en u wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.
Laat uw nummer achter
Laptop

Maak een afspraak

Laat uw gegevens achter en u wordt gebeld om een afspraak in te plannen.

Komt u er niet uit?

Tekstballonnen

Chatbot Anna

Chat met chatbot Anna. Zo werkt het.

  • Direct antwoord
Callcenter vrouw

Bel ons direct

Bel ons met al uw vragen over Vermogensbeheer. Van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. 

Bel 088 388 9779

Laptop

Maak een afspraak

Laat uw gegevens achter en u wordt gebeld om een afspraak in te plannen.