Op deze pagina helpen we u met:
Begin vandaag. Open uw zakelijke rekening en probeer drie maanden gratis.
Probeer 3 maanden gratis ons boekhoudpakket uit.
Producten en diensten zoals betalen en betaald worden op een rijtje gezet.
Hoe wordt uw bedrijf een succes? Het opstellen van een ondernemingsplan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes.
Daarbij geeft een ondernemingsplan inzicht in uw ondernemersvaardigheden, de doelen die u met het bedrijf heeft, de marktpositie en of uw ideeën al dan niet haalbaar zijn. Gebruik ons invulbare template voor een sterke start.
Bedenk een bedrijfsnaam. Check of uw bedrijfsnaam nog beschikbaar is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel . Ook handig: check of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Inschrijven kan vanaf één week voordat u start met uw bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer .
In het ondernemersplan gaf u al aan of u alleen of met partners gaat starten. Kies nu een rechtsvorm. Gaat u voor een eenmanszaak of toch een bv of V.O.F? De rechtsvorm die u kiest, bepaalt onder meer uw belastingverplichtingen. En ook wie er bijvoorbeeld aansprakelijk is als uw bedrijf schulden maakt. Natuurlijk heeft de keuze voor de rechtsvorm ook gevolgen voor uw privéleven. Bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid, voor u en uw partner. Hier vindt u een overzicht van de rechtsvormen en daarbij behorende voorwaarden.
Start u als zzp'er? Lees dan hier verder.
Een zakelijke rekening is onmisbaar voor u als ondernemer.
Enkele voordelen van een zakelijke rekening:
Een eigen bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Risico’s zitten in een klein hoekje en kunnen flink in de papieren lopen. Laat u daarom goed adviseren over verschillende risico’s en hoe u ze kunt voorkomen of verzekeren. Met voldoende financiële reserves kunt u bepaalde risico’s zelf dragen. Tegen andere risico’s – zoals cybersecurity, brand of bedrijfsaansprakelijkheid – kunt u zich bij ons verzekeren.
Voor startende zzp’ers zijn er speciale verzekeringsmogelijkheden , die zoveel mogelijk risico's afdekken. Er zijn natuurlijk ook risico’s voor u als ondernemer. Denk aan arbeidsongeschiktheid (en hoe dat risico af te dekken is). Of bijvoorbeeld een verstoorde werk-privébalans met alle gevolgen van dien. Weten welke risico’s je loopt als startende ondernemer? Check deze Verzekeringen Keuzehulp . Binnen 5 minuten heeft u een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.
Om een bedrijf te starten, heeft u geld nodig. Hoeveel is natuurlijk helemaal afhankelijk van uw plannen. Voor het werken vanuit huis heeft u andere bedragen nodig dan wanneer u personeel inhuurt of een bedrijfspand laat bouwen.
Heeft u zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er tal van financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf 6 maanden ondernemen kunt u terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al uw andere financieringsvragen zijn we er ook voor u.
Uw droom van een eigen bedrijf komt uit. U moet veel regelen en aan veel dingen denken, maar gelukkig staat u er niet alleen voor. We denken graag met u mee. Het starten van uw eigen bedrijf heeft ook impact op uw privéleven.
Heeft u hieraan al gedacht?
Wanneer u een eigen bedrijf start, heeft u een goed doordacht administratief systeem absoluut nodig. Bespaar tijd en koppel uw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in uw online boekhoudpakket. En u zet vanuit uw boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.
Wettelijk bent u verplicht uw administratie nauwkeurig bij te houden en minstens 7 jaar te bewaren. Zo maakt u bijvoorbeeld controle door de Belastingdienst mogelijk. Alle vastgelegde gegevens maken onderdeel uit van deze administratie. Een eenvoudige manier om uw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met ons boekhoudpakket.
Ook uw juridische documenten moeten op orde zijn, zoals op het gebied van privacy, personeel of samenwerkingen. VraagHugo helpt u om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.
Wees wel voorzichtig met het vastleggen van klantinformatie. Dat moet namelijk volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Gebeurt dit niet, dan is er kans op een forse boete.
Bekijk ook onze podcasts over boekhouden voor ondernemers.
Hoe maakt u nu die succesvolle start? We laten het u zien met deze tips.
TBD: correcte video+link
Denkt u ook aan de impact op uw privéleven? Belangrijk voor een goede werk-privébalans.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Financieel en mentaal.