Amad Khan
Sectoranalist Zorg, Technologie, Media & Telecom en Zakelijke Dienstverlening
De Innovatiegolf is een podcast over technologische innovaties. Elke aflevering schuift een andere ondernemer aan tafel bij podcast host en startup-kenner Harry Dijkema en tech-expert Julia Krauwer. Het gezelschap neemt een duik in de technologie en onderzoekt wat deze betekent op het vlak van klimaat, circulaire economie of sociale impact.
Startup-kenner Harry Dijkema en tech-expert Julia Krauwer duiken met hun gasten in allerlei technologische innovaties.
Als sector banker Technologie, Media & Telecom bij ABN AMRO houdt Julia Krauwer de technologische ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Met een nuchtere blik onderzoekt zij de kansen en uitdagingen van onder andere artificial intelligence (AI), internet-of-things en cloudtechnologie voor maatschappij, bedrijfsleven en planeet.
Sinds hij in 2020 het startup-team voor ABN AMRO oprichtte, sprak hij met honderden ondernemers. U kunt hem gerust een startup-kenner noemen. Daarnaast is Harry Dijkema een veelgevraagde presentator en podcast-host. Hij maakt programma’s over ondernemerschap, duurzaamheid en innovatie.
Met de groeiende hoeveelheid video- en audiomateriaal stijgt ook de behoefte aan ondertitelings- en transcriptiediensten. Daarvoor kan heel goed kunstmatige intelligentie toegepast worden, weet de ondernemer in deze aflevering. Hoewel de onderliggende modellen steeds accurater spraak naar tekst omzetten, zijn er nog altijd mensen nodig voor de puntjes op de i.
Virtuele versies van de mens bestaan al sinds de eerste videogames. Maar tegenwoordig duiken ze ook op andere plekken op, bijvoorbeeld als ‘influencers’ op sociale media of als fashionmodellen. De ondernemer in deze aflevering probeert de mode-industrie te transformeren met AI-gegenereerde modellen die niet van echt te onderscheiden zijn.
Uw telefoon ontgrendelen via gezichtsherkenning of het automatisch labelen van foto’s – het zijn beide voorbeelden van ‘computer vision’. Dit soort technologie is handig voor iedereen, maar voor sommigen zelfs levensveranderend. De onderneming in deze aflevering ontwikkelde een slimme bril als dagelijks hulpmiddel voor blinden en slechtzienden.
Bij contextueel adverteren is niet de websitebezoeker, maar de inhoud van de website bepalend voor het soort advertentie dat wordt getoond. Deze strategie draagt bij aan een privacyvriendelijk internet waarin persoonlijke data niet meer gebruikt hoeven te worden voor effectieve advertenties.
Deepfakes staan vooral bekend om de schadelijke toepassingen ervan, zoals identiteitsfraude en de verspreiding van nepnieuws. De ondernemer uit deze aflevering sprong op de innovatiegolf van generatieve AI en specialiseerde zich in de detectie van deepfakes.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends