Als Jorit Kreek en Gerald van Weel een belangrijke award winnen op een fietsvakbeurs in Duitsland, is er volop belangstelling voor hun elektrische bakfiets. Een zoektocht door Europa brengt ze bij een Tsjechische producent. Als de productie de vraag niet meer kan bijhouden is het tijd om op te schalen. Voldoende werkkapitaal blijkt een voortdurende uitdaging. Voor de ondernemers speelt de relatie met de bank een grote rol. Met elkaar weten ze het vliegwiel steeds verder aan te zwengelen.
Gerald herinnert zich nog goed hoe ze op het juiste moment de helpende hand kregen uitgestoken. “Onze toenmalige accountmanager bij ABN AMRO wees ons op de mogelijkheid van een borgstellingskrediet, dit is een lening met garantie van de staat. Een gouden greep, want het leverde ons enkele tonnen krediet op, tegen een lage rente.” Ze nemen afscheid van hun producent in Tsjechië en wijken uit naar Azië. Gerald gaat verder: “Met onze vijftig fietsen per maand waren we aanvankelijk te klein. De fabrieken daar gaan alleen met je in zee als je hele containers afneemt. De simpele onderdelen halen we uit China, het speciale werk komt uit Taiwan. Er zijn daar hele regio’s gespecialiseerd in fietsen.” De assemblage verhuist van de sociale werkplaats naar een fabriek in Beverwijk.
De mannen zijn het erover eens dat ABN AMRO een belangrijke rol heeft gespeeld in de stappen die ze met Urban Arrow hebben gezet. Gerald benadrukt het belang van cash-flow: “Onze fietsen zijn kostbaar, zowel in de aanschaf als in de productie. Dat maakt dat we voortdurend over voldoende werkkapitaal moeten beschikken. De bank dacht in elke fase met ons mee en gaf ons de financiering die nodig was. Die adviezen hebben ervoor gezorgd dat we steeds op het juiste moment voldoende financiële slagkracht hadden. Het is een soort vliegwiel dat je met elkaar steeds harder aanzwengelt. Doordat wij een stijgende lijn konden laten zien, hadden zij het vertrouwen steeds een stap verder te gaan.” Volgens Jorit speelde ook vertrouwen een grote rol. “Door open en eerlijk te zijn in de relatie konden we in goede en slechte tijden op de bank rekenen.”
Dat geldt ook voor de investeerders die via Informal Investment Services op hun pad kwamen. Zij leverden met hun investering, kennis en netwerk een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van Urban Arrow. Hoewel niet officieel ziet Jorit ze informeel als commissaris. “Het moet natuurlijk sowieso klikken, maar het is ook belangrijk om met elkaar het juiste evenwicht te bewaren. Dit moet je onderling goed aanvoelen. Wij zitten te allen tijde zelf achter het stuur, maar zouden natuurlijk gek zijn als we de adviezen of kritische vragen van deze heren niet serieus zouden nemen.” Gerald vult aan: “Zij geven al decennialang leiding aan een bedrijf in de fietsindustrie. Dat zij een groot netwerk hebben en weten hoe het er in de fietsindustrie aan toegaat, heeft ons enorm geholpen.”
''Het moet natuurlijk sowieso klikken, maar het is ook belangrijk om met elkaar het juiste evenwicht te bewaren.''
Zo’n tien jaar na de start kijken de jonge vijftigers iets gematigder naar het leven. Hun ‘kindje’ Urban Arrow is inmiddels ‘puberaal’, en dat maakt het makkelijker loslaten. Dat hun eigen kinderen ooit een rol gaan vervullen in het bedrijf van hun vaders, hebben ze nooit als een realistische optie gezien. Als ze in 2019 voor de tweede keer in een paar jaar tijd in gesprek zijn met Pon, besluiten ze ervoor te gaan. Ze verkopen Urban Arrow aan de mobiliteitsspecialist. Ook dit keer is het de goede match die de doorslag geeft. “Onze premium bakfiets past perfect in het portfolio van Pon Bike. Met merken als Gazelle, Cervélo en Swapfiets bevindt Urban Arrow zich in goed gezelschap.”
Jorrit en Gerald zijn nu op papier in dienst van Pon, maar blijven in hart en nieren ondernemers. Urban Arrow blijft zelfstandig opereren vanuit Amsterdam. De komende tijd staat in het teken van uitbouwen in Nederland en werken aan internationale expansie. Jorit is blij met de nieuwe partner. “De solide kracht van Pon stelt ons in staat onze visie verder tot leven te brengen en in mooie innovaties te vertalen. We willen met onze smart urban mobility oplossingen bijdragen aan de stad van de toekomst.” Ook voor Gerald is de klus nog lang niet klaar: “In veel steden over de hele wereld wordt de behoefte aan duurzame mobiliteit alleen nog maar groter. Met Pon als onze partner kunnen we nu nog sneller opschalen.”
Heeft u het eerste deel van dit interview gemist of wilt u het nog een keer teruglezen? Klik dan op onderstaande knop.