Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO MeesPierson

Altijd voorop: de geboorte van de elektrische bakfiets

Interview: Urban Arrow


Deel I: Van Visie naar Productie

Voor mensen in de binnenstad is mobiliteit een dagelijkse struggle. Ruim tien jaar geleden verschijnen de eerste moderne bakfietsen in het straatbeeld. Ze zijn groot, log en zwaar. Jonge vaders Jorit Kreek en Gerald van Weel werken zich dagelijks in het zweet om hun kinderen op tijd op school af te leveren. Dat moet anders, vinden ze. Met minder kracht en meer wendbaarheid. Ze investeren bloed, zweet en tranen in een elektrische bakfiets. Geld is er dan nog niet. Vanaf het eerste prototype hebben ze de wind in de rug. In 2010 is Urban Arrow een feit.

 

Smart Urban Mobility

Jorit blikt terug op de beginperiode. “Gerald en ik zaten al snel op één lijn. Steden moeten mooi en leefbaar blijven, maar slibben steeds meer dicht. Ook de luchtvervuiling is een groeiend probleem. We zagen kansen op het gebied van ‘smart urban mobility’.” Om van start te gaan, moet er geld komen. En dus vertalen de ondernemers hun visie in een businessplan en gaan de boer op. Op advies van een vriendin sturen ze hun plan ook naar Informal Investment Services van ABN AMRO. “Het begon al snel rond te zingen”, vertelt Gerald. “We zien deze bemiddeling van ABN AMRO echt als een pre. Het feit dat zij onze cijfers tegen het licht hebben gehouden, wekte vertrouwen bij investeerders.”

De eerste investering een feit

Gerald gaat verder: “We ontvingen meerdere anonieme profielen van potentiële investeerders. We gingen in gesprek met twee ondernemers uit de fietsindustrie. Dat klikte goed. Twee gesprekken later besloten zij te investeren.” Ook hun eigen inspanningen wierpen hun vruchten af, toen bleek dat een groen energiebedrijf uit Rotterdam een investering wilde doen. Volgens Jorit een gouden combinatie. “Twee door de wol geverfde ondernemers uit Noord-Holland met fietservaring en de Rotterdamse no-nonsense mentaliteit van dit duurzame energiebedrijf voelde als een ideale match.” Niet lang daarna vertrekken de jonge ondernemers met het prototype in hun achterbak naar Duitsland op zoek naar een producent.

Urban Arrow bakfiets park en mensen

Kleinschalige productie van start

“We vonden onze producent zo’n drie uur rijden achter Praag”, gaat Gerald verder. “Onze bakfietsen hebben een aluminium, deelbaar voor- en achterframe, dat maakte de zoektocht moeilijk.” Jorit gaat over de verkoop en Research & Development, Gerald maakt de fietsen: “In het begin liepen we er tegenaan dat Jorit meer fietsen verkocht dan ik kon maken.” De productiecapaciteit bedraagt in het begin zo’n vijftig fietsen per maand. Voor de assemblage kloppen ze aan bij een sociale werkplaats in Cruquius. Hier worden twee jaar lang alle Urban Arrows in elkaar gezet. In die tijd winnen ze op een vakbeurs in Zuid-Duitsland de Eurobike Award. “Dat was heel goed voor onze exposure’, blikt Jorit terug. “Er was geen plaats meer op de beursvloer, dus wij mochten als winnaars met onze elektrische bakfiets op het Innovatieplein staan. In vijf dagen tijd hebben we al onze visitekaartjes er doorheen gejaagd.”

Goede match met informal investors

Nog maar koud terug van de Eurovak in Duitsland begint de orderstroom op gang te komen. In die dagen nemen ze ook deel aan de dealershow van hun informal investors waardoor ze ook bij Nederlandse dealers interesse wekken. De investeerders zijn twee broers die al tientallen jaren actief zijn in de fietsbranche. Naast hun kapitaal, brengen ze ook veel kennis in van de fietsindustrie. En een groot netwerk waardoor Urban Arrow vrij gemakkelijk toegang krijgt tot de distributieketen. Jorit ziet het als een mooie match. “Het klikte eigenlijk onmiddellijk, zij konden zich goed vinden in onze visie, wij waren blij met hun enorme dosis ervaring, en met hun kapitaal uiteraard. We waren er vrij snel uit met elkaar.”

"Het klikte eigenlijk onmiddellijk, zij konden zich goed vinden in onze visie, wij waren blij met hun enorme dosis ervaring, en met hun kapitaal uiteraard. We waren er vrij snel uit met elkaar.''
 

Wat ze investeerders meegeven

Jorit gunt elke jonge ondernemer met een goed idee zo’n mooie start. “Als investeerder moet je jonge ondernemers allereerst beoordelen op hun sterktes en zwaktes. Maar je moet vooral geloven in het idee en de onderneming, en hier ook vertrouwen in hebben.” Gerald benadrukt: “Je moet het echt zien als een belegging. Als het mis gaat, moet je er geen nacht minder door slapen of onmiddellijk je huis moeten verkopen. En ook is het belangrijk dat je altijd enige afstand houdt, bega niet de fout door op de stoel van de ondernemer te gaan zitten. Als je erin slaagt om hier met elkaar de juiste modus in te vinden, dan kunnen er mooie dingen ontstaan."

Wilt u weten hoe het de jonge ondernemers verder vergaat?

Dat leest u in het tweede deel van het interview met Urban Arrow.

Hier vervolgen we de reis van Urban Arrow. Van het opschalen van de productie tot de noodzaak van meer werkkapitaal. Van het belang van een goede bankrelatie tot de uiteindelijke verkoop.

 

Heeft u vragen? We helpen u bij het vinden van de antwoorden.

Bent u op zoek naar mogelijkheden om uw vermogen in te zetten in andere bedrijven? Bekijk dan een van onze oplossingen of neem contact met ons op.