Phishing is een manier waarop cybercriminelen 'vissen' naar toegangsinformatie van uw computernetwerk. Bij phishing worden vaak valse e-mails gebruikt.
Zo wil men u of uw medewerkers laten klikken op een gevaarlijke link, een wachtwoord afhandig maken of een gevaarlijke bijlage laten openen. Met phishing krijgen de cybercriminelen toegang tot uw computers en netwerk.
Dat kunnen allerlei soorten e-mail zijn. Bijvoorbeeld mails waarin zij u oproepen een nieuwe betaalpas of e.dentifier2 aan te vragen. En om uw huidige betaalpas op te sturen. Het lijkt alsof ABN AMRO u deze e-mails en SMS-berichten stuurt. waarin zij u oproepen een nieuwe betaalpas of e.dentifier2 aan te vragen. En om uw huidige betaalpas op te sturen.
ABN AMRO zal u nooit vragen om uw betaalpas op te sturen. Ook vragen wij u nooit om uw pincode, 5-cijferige identificatiecode of om codes van de e.dentifier.
Om ongewenste mails te voorkomen zijn mailstandaarden zoals SPF, DKIM, DMARC5 en DANE ontworpen. Ontvangers controleren zo of mails ook daadwerkelijk afkomstig zijn van de veronderstelde afzender. Dit betekent dat phishingmails van cybercriminelen beter kunnen worden herkend, en dat de kans op misbruik afneemt.
Sociale Media wordt steeds vaker ingezet om malafide links en bijlagen te verspreiden. Open bij voorkeur geen links of bijlagen van onbekende afzenders op de laptop van het bedrijf. E-mail filters werken wel op binnenkomende e-mails, maar niet bij berichten die via sociale media binnenkomen.
DMARC is een technische standaard om de echtheidskenmerken van mail te waarborgen.
De standard DKIM wordt gebruikt door de verzender om mail digitaal te ondertekenen. Ontvangers kunnen daardoor de verzender valideren op echtheid.
De standaard SPF specificeert wie er namens uw maildomein (@uwbedrijf.nl) mag mailen.
Specificeer wat er moet gebeuren bij niet-gevalideerde e-mails.
Blokkeer e-mail die niet aan uw beveiligingseisen voldoet.
Ongeveer één op de vijf ondernemers krijgt te maken met cybercriminaliteit. Zo’n cyberincident kan grote gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering, klanten, leveranciers of reputatie. Het treffen van passende maatregelen is daarom essentieel voor elke onderneming.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends