Geld verdienen met LinkedIn

"Meer leads en meer klanten zonder er (veel) geld aan uit te geven? Dat is voor iedere ondernemer haalbaar. En LinkedIn kan je daarbij helpen." Dat zegt ondernemer en omzetcoach Franck Fielemon . ‘Zichtbaarheid en aantrekkingskracht’ zijn daarbij de toverwoorden. Franck verbaast zich erover dat veel mensen kansen op LinkedIn onbenut laten terwijl er elke dag meer dan 1 miljoen mensen op dit platform actief zijn.
“Onlangs postte ik op LinkedIn dat ik met hulp van een lifestylecoach gezonder wilde gaan leven om van mijn coronakilo’s af te komen. Dit nieuwtje was mijn best gelezen bericht van de afgelopen maanden.” Waarom vinden mensen een dergelijk bericht interessant en geven ze dat veel likes? Volgens Franck worden berichten waarin iets persoonlijks wordt verteld, goed gelezen. Deze persoonlijke berichten geven je namelijk niet het gevoel dat iemand je iets wilt verkopen. Franck weet heus wel dat LinkedIn niet voor iedereen de gouden greep is. “En met zomaar je content delen via social media ga je de wereld niet redden.” Maar Franck benadrukt dat LinkedIn je kan helpen om zoveel mogelijk uit je onderneming te halen. “Het gaat erom welke doelstelling je hebt als ondernemer”. Franck geeft 5 tips.
1. Maak een plan
“De eerste vraag die ik altijd aan mijn klanten stel is: ‘Wat is je omzetdoel? En daarna: ‘Op wie richt je je?’, ‘Waarom zou een klant met jou willen werken?’. En dan maken we een SMART-omzetgroeiplan. Misschien kun je een opleiding volgen om je commerciële vaardigheden te verbeteren of je website aanpassen om meer leads te genereren. Dat zijn stappen die relatief weinig geld of inspanning kosten. Ik zie ook vaak dat ondernemers niet goed genoeg hebben nagedacht over hun profiel op LinkedIn. Dan is bijvoorbeeld de achtergrondfoto niet aansprekend genoeg. Of het arbeidsverleden in loondienst is prominent weergegeven terwijl het natuurlijk gaat om de ondernemerskwaliteiten.”
2. Maak werk van je netwerk
“Je wilt mensen naar je LinkedIn-profiel krijgen? Dan moet je niet zozeer meer connecties krijgen, maar wel meer volgers. Dat doe je dus door waardevolle en interessante content aan te bieden. Zo heeft schrijver Kluun zijn gunfactor vergroot en veel meer volgers gekregen door persoonlijke anekdotes te delen over zijn puberkinderen of over die keer dat hij is opgelicht. Hij werkt actief aan zijn relaties. De lezers kennen hem en vinden zijn berichten leuk.”
3. Stel een contentstrategie op
“Maak interessante content en zorg dat het gelezen wordt. Het klinkt simpel, maar je trekt lezers door in de eerste 3 regels van je artikel interessant te zijn: “What’s in it for me?”, vraagt de lezer zicht voortdurend af. Je kunt je bereik positief beïnvloeden door bijvoorbeeld meer kennis op te doen van de dynamiek van LinkedIn. Dankzij nieuwe technologieën en Artificial Intelligence (AI) kun je nu ook veel efficiënter werken en gebruikmaken van tools die een paar jaar geleden niet beschikbaar waren. Dat bespaart veel tijd.”
4. Breid je netwerk uit
“Blijf in gesprek met je netwerk, maar investeer ook in nieuwe relaties. Want de meeste ondernemers hebben steeds nieuwe klanten nodig. Voor nieuwe opdrachten kun je vaak putten uit je netwerk, maar probeer via dat netwerk connecties te krijgen met onbekenden.
Toen ik net voor mezelf was begonnen, sloot ik me aan bij 2 ondernemersverenigingen in de regio. Al snel werd ik door een ondernemersvereniging gevraagd om zitting te nemen in de commissie PR & Communicatie. Dit is een vrijwilligersfunctie die ik naast mijn bestaan als ondernemer vervulde. Dat is een goed voorbeeld van het opbouwen van een netwerk. Als het om mijn vrijwilligerswerk gaat, richt ik me níet primair op het aanbieden van mijn diensten of producten, maar ik wil wel zoveel mogelijk géven aan mijn netwerk. Ik deel mijn kennis, ervaring en vaardigheden met anderen. Geven leidt uiteindelijk tot ontvangen. Hoewel die werkzaamheden onder onbetaald vrijwilligerswerk vallen, zie ik ze nadrukkelijk niet als belangeloze liefdadigheid. Natuurlijk vind ik het leuk om bij te dragen aan de groei van de ondernemersvereniging. Maar ik hoop op deze manier ook mijn netwerk uit te breiden en klanten uit de regio aan te trekken.”
5. Creëer en ontwikkel omzetkansen
Ik ken inmiddels aardig wat ondernemers die het platform LinkedIn gebruiken om hun content te delen en hun content te activeren. Dit vormt de basis voor een dialoog met potentiële klanten. En uiteindelijk voor nieuwe opdrachten. Dat vergt natuurlijk doorzettingsvermogen, moderne commerciële vaardigheden en een gestructureerde aanpak. Laten dat nu typisch eigenschappen zijn die het vaakst genoemd worden als kwaliteiten van een succesvol ondernemer!”.
Lees verder
Wat zijn de voordelen van zzp'er worden? Waar lopen zzp'ers tegenaan? Lees de verhalen van zzp'ers over de start van hun bedrijf en over de voor- en nadelen van het zelfstandig ondernemerschap. Bekijk het overzicht van alle artikelen over 'Zzp'er aan het woord.