In acht stappen uw eigen bedrijf starten

Heeft u een goed idee voor een eigen bedrijf en wilt u snel aan de slag? Bekijk dit stappenplan en start als ondernemer.
1. Ontwikkel uw eigen visie als starter
Waar ziet u een probleem dat alleen u kunt oplossen? Nederland telt 2 miljoen ondernemers. Zorg dat u onderscheidend bent. Ga netwerken en praat met ondernemers in uw branche, lees sectorrapporten, en wees goed op de hoogte van wat er speelt in de markt.
2. Maak een begroting
Denk goed na over hoeveel geld u nodig heeft om een eigen bedrijf te starten. Vergeet niet om ook terugkerende kosten zoals een boekhoudpakket of het inhuren van een boekhouder hierin op te nemen. En heeft u al bedacht hoeveel salaris u uzelf wilt of kunt uitbetalen? Het is handig om een zakelijke rekening te openen zodat u uw zakelijke en prive-uitgaven kunt scheiden. Zo heeft u meer inzicht in uw financiële situatie en wordt uw belastingaangifte makkelijker.
3. Denk goed na over de impact op uw privé-situatie
Hoe verandert uw privé-situatie als ondernemer? Als u net begint als ondernemer en eerst in loondienst werkte, valt er vaak een vast salaris weg. Daarnaast verandert uw bestaande dagritme en structuur weg. Ga na wat voor u het best werkt, en bedenk ook wat voor werk/privé-balans u graag wilt bereiken.
4. Schrijf u in bij de Kamer van Koophandel
5. Schrijf een ondernemingsplan
Een ondernemingsplan, ook wel businessplan, of bedrijfsplan genoemd, zorgt ervoor dat u aan uw stakeholders of bijvoorbeeld uw geldschieter kan uitleggen wat uw lange termijnplannen zijn. U geeft hiermee ook uzelf richting. Gebruik ons invulbare template voor een sterk ondernemingsplan.
Begint u als medisch professional? Lees dan onze voorbeeldondernemingsplannen door.
6. Heeft u geen of niet genoeg startkapitaal? Regel financiering
Als u startkapitaal nodig heeft, bijvoorbeeld als u een eigen restaurant gaat openen, kunt u bij een bank een financieringsaanvraag doen. Wat past bij u? Gebruik ABN AMRO’s financieringstool om u te helpen.
Heeft u een financieringsgesprek aangevraagd? Lees dan de tips van onze experts.
7. Lange termijn succes begint bij administratie
Ondernemers ontvangen de blauwe brieven van de Belastingdienst meestal vaker dan iemand in loondienst. Juist als ondernemer moet u uw administratie goed bijhouden, en ervoor zorgen dat u voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Let op nieuwe verplichtingen, zoals btw-afdracht en omzetbelasting. Zorg dat u uw administratie goed op orde heeft, en dat u weet hoeveel u van uw inkomsten opzij moet zetten, zodat u op tijd uw belasting kunt betalen.
Om het uzelf gemakkelijker te maken, is een boekhoudpakket een fijne tool om uw administratie in goede banen te leiden.
8. Denkt u ook na over uw verzekeringen en pensioen?
Kijk op ABNAMRO Verzekeringen welke verzekeringen handig zijn als starter. Bonus: als starter krijgt u gratis zes maanden de bedrijfsaansprakelijksheidsverzekering cadeau.
Alles geregeld? Ga met een gerust hart van start!
Wilt u meer weten over het starten van uw eigen bedrijf? Wij hebben experts voor je klaar staan die gespecialiseerd zijn in vraagstukken van ondernemers. Maak een vrijblijvende afspraak.