
Fraude herkennen
Heb ik te maken met een oplichter?
We vragen u bijvoorbeeld nooit om
- uw
- uw pas op te sturen
- geld over te boeken
- via een link direct in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
- via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
- software te downloaden waarmee we kunnen meekijken in uw bankomgeving
- uw pas aan ons mee te geven als we bij u langskomen
Wat oplichters vaak doen
Phishing (valse e-mail)
Fraude met betaalpassen
Bij fraude met betaalpassen wordt u gevraagd om uw betaalpas op te sturen. Doe dit nooit. Let ook goed op als u geld pint. Oplichters leiden u soms af en verwisselen dan snel uw pas.
Valse betaalverzoeken

Links of bijlagen met virus
Boilerroomfraude
Bij boilerroomfraude wordt u telefonisch of per e-mail benaderd met een beleggingsvoorstel. De contactpersoon belooft snel rendement. Misschien levert deze eerste investering winst op. Maar al snel wordt u verleid om hoge bedragen in te leggen.
Factuurfraude

Oplichting via de telefoon
Oplichters kunnen u opbellen en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn, of van een bekend bedrijf. Vaak doen ze dit nadat u eerder via een valse e-mail uw gegevens heeft ingevuld.

Twijfelt u of het fraude is?
Twijfelt u of u met fraude te maken heeft? Bel met Private Assistance via 020 - 343 43 43 (ma t/m vrij bereikbaar van 08.00 tot 21.00 en za van 9.00 tot 17.30).